Proces trawienia jest długi i skomplikowany. Bierze w nim udział wiele organów wewnętrznych i produkowanych przez nie enzymów. Ból brzucha, kolka, wzdęcia, zgaga, zaparcia to sygnały kłopotów z trawieniem. By się od nich uwolnić, trzeba wiedzieć, że układ pokarmowy to precyzyjny mechanizm złożony ze ściśle ze sobą współpracujących organów. Gdy któryś z nich szwankuje, pojawiają się dolegliwości.

Połknięte jedzenie przez przełyk trafia do żołądka. Umożliwiają to mięśnie, które kurcząc się, przesuwają masę pokarmową w odpowiednim kierunku. Między przełykiem a żołądkiem jest wpust ze zwieraczem, który „wpuszcza” jedzenie i uniemożliwia jego cofanie się. Gdy zwieracz nie chce się otworzyć lub jest nieszczelny, masa cofa się do przełyku i rozwija się choroba refluksowa. Częste drażnienie śluzówki powoduje jej stan zapalny i nadżerki przełyku. Należy unikać przejadania się i połykać małe kęsy, żeby zapobiec cofaniu się pokarmu. Bezpośrednio po posiłku najlepiej nie kłaść się, bo pozycja leżąca sprzyja zarzucaniu treści żołądkowej do przełyku.

Starajmy się gryźć pomału, dokładnie mieszając pokarm ze śliną. Dzięki temu do żołądka trafi dobrze rozdrobniona masa, co ułatwi dalszą obróbkę. Umożliwimy też trawienie w ustach niektórych węglowodanów i pobudzi to wydzielanie soku żołądkowego oraz trzustkowego. Połykając duże kęsy, można zranić śluzówkę przełyku. Lepiej nie popijać jedzenia, lecz między połykaniem kolejnych kęsów pić niegazowaną wodę mineralną. Trawieniu nie służy rozmowa w czasie posiłku, bo z kolejnymi kęsami łykamy powietrze.

Lepiej jeść częściej, ale małe porcje, najlepiej 5 razy dziennie. Nieregularne jedzenie i przejadanie się zaburzają trawienie. Wskutek cykliczności posiłków tworzy się pamięć metaboliczna: szczyt enzymów trawiennych przypada w porze posiłków i pokarm zostaje szybko przetworzony na energię. Żołądek ma ograniczoną pojemność (może zwiększyć objętość od 1,5 do 6 litrów) – gdy dostarczymy mu ogromną porcję, ścianki rozciągną się i osłabną, więc trawienie będzie dłużej trwać. Pojawi się uczucie ciężaru w brzuchu, wzdęcie czy zgaga. Unikajmy potraw i napojów bardzo gorących (podrażniają przełyk i źle działają na żołądek) oraz bardzo ostrych (sprzyjają nadkwasocie).

Jedzmy produkty z probiotykami (jogurty, napoje) — usprawniają trawienie i wchłanianie składników odżywczych i hamują rozwój bakterii chorobotwórczych w jelitach. Korzystnie działają fermentowane produkty mleczne i kiszonki.

Wątrobie, która odgrywa bardzo ważną rolę w procesie trawienia szkodzi alkohol, a także kofeina, cukier i tłuszcze trans. Dlatego jeśli pijemy kawę, nie sięgajmy już tego dnia po colę. Gdy zjemy kawałek ciasta, nie jedzmy czekolady. Potrawy smażone prowadzą do nadmiernego wydzielania soku żołądkowego i obciążają wątrobę, więc należy zastępować je gotowanymi, pieczonymi w folii, na ruszcie.

Jedzmy dużo produktów zawierających błonnik (warzywa, owoce ze skórką, produkty gruboziarniste) i pijmy przynajmniej 2 litry płynów dziennie. Więcej się ruszajmy – aktywność fizyczna jest wrogiem zaparć. Znajdźmy czas na „posiedzenie”. Wstrzymywanie wypróżnienia sprawia, że odruch zanika. Dlatego z toalety należy korzystać wtedy, gdy domaga się tego organizm.

Najlepiej wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym (IG) – przetwory zbożowe z grubego przemiału oraz surowe warzywa i owoce (gotowanie zwiększa IG). Lepiej zjeść surówkę z marchwi niż gotowaną marchewkę z groszkiem. Jedzenie o niskim IG powoduje powolne uwalnianie glukozy do krwi i produkcję niewielkiej ilości insuliny. Produkty takie zwykle zawierają dużo błonnika, szybko dają uczucie sytości, więc mniej zjadamy, nie obciążając przewodu pokarmowego.

W celu usprawnienia trawienia warto sięgnąć po specjalistyczne preparaty. Najczęściej zawierają one wyciągi ziołowe, które sprawią, że żołądek i wątroba będą pracować sprawniej i efektywniej, np. Ulgix Trawienie. Szczególnie gdy często spożywamy potrawy ciężkostrawne, tłuste należy pamiętać o wsparciu wątroby. Nadmierna produkcja żółci nie jest dobra dla jej funkcjonowania jak i dla całego naszego organizmu. W związku z tym przy każdym obfitym posiłku pamiętajmy o przyjęciu tabletki z zawartością fosfolipidów, ekstraktów z ziół i roślin usprawniających trawienie (np. Essetil Complex).

Natomiast, gdy zdaży nam się już zatrucie czy nadmierne obciążenie przewodu pokarmowego, jak niestrawność, zgaga, nadkwaśność trzeba sięgnąć po preparaty przynoszące ulgę. Najwłaściwsze będą te hamujące wydzielanie kwasu solnego w żołądku, np. Ranigast MAX, Ortanol MAX.