Okres jesienno-zimowy to wyzwanie dla odporności naszego dziecka. Czasem pada deszcz, czasem wieje a za chwilkę świeci słońce – takie zmiany pogody i zmiany temperatur są bardzo zdradliwe. Dodatkowo dzieci przebywają w dużych skupiskach w szkole, czy przedszkolu, co sprawia że są bardziej narażone na wzajemne zakażanie się od innych dzieci. Jak wzmocnić odporność dziecka by cieszyło się dobrą formą i zdrowiem nawet w typowo przeziębieniowym okresie?

Zdrowe odżywianie

Nie od dziś wiadomo że aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych należy należy stosować dobrze zbilansowaną dietę bogatą w owoce i warzywa, kasze, produkty zbożowe i mleczne. Niestety, często ciężko przekonać malucha do tego typu dań. Starajmy się jednak przemycać je w posiłkach kiedy to tylko możliwe. Dania przyrządzajmy w różnych kombinacjach aż trafimy na taką, która odpowiada naszemu dziecku.

Ruch i świeże powietrze

Mimo deszczu i chłodu ruch na świeżym powietrzu jest bardzo ważny. Warto więc znaleźć choć 20 minut dziennie na krótki spacer z dzieckiem. Podczas weekendu wybierzmy się na basen, tańce – wysiłek fizyczny wpłynie pozytywnie na naszą formę oraz samopoczucie. Nie zapominajmy o wietrzeniu mieszkania, szczególnie przed snem.

Zdrowy odpoczynek

Nie przeciążajmy naszego malucha. Zbyt wiele zajęć dodatkowych sprawi, że organizm dziecka będzie zmęczony, wyczerpany i przez to bardziej podatny na choroby. Pomyślmy także o odpoczynku naszego malucha, bawmy się z nim w zabawy pobudzające pracę mózgu ale jednocześnie spokojne takie jak szachy, gry planszowe, puzzle. Namalujmy wspólnie obrazek, zróbmy jesienne dekoracje, poczytajmy opowiadania. Takie zajęcia pozwolą naszemu dziecku odprężyć się i wyciszyć. Bardzo ważna jest odpowiednia ilości snu – niewyspany maluch jest rozdrażniony i ma problemy z koncentracją.

Ubieranie na cebulkę

To łatwy sposób aby uniknąć przegrzania na przykład w komunikacji miejskiej lub przy zmiennej aurze.

Witaminy

Niektóre witaminy i składniki mineralne mają szczególną moc wspierania systemu odpornościowego. Są wśród nich słynne kwasy mądrości omega-3. Znajdują się one np. w tranach, które możemy podawać dziecku profilaktycznie codziennie. Odporność wspomagają także witaminy A, D, E, C oraz preparaty na bazie wyciągu z malin, czarnego bzu. Suplementy diety wspomagające odporność są tworzone dla dzieci z uwzględnieniem nawet najbardziej wybrednych gustów – różnorodność smaków i form (od smakowych płynów, tabletek do ssania, lizaków czy żelek) sprawi, że z pewnością znajdziemy coś co będzie odpowiadać naszemu maluchowi.

Zdrowy tryb życia to podstawa dbania o zdrowie naszej rodziny. Troszczmy się więc o siebie nawzajem – jak wiemy lepiej i łatwiej jest zapobiegać niż leczyć.