Sok z owoców i warzyw jest sokiem występującym w komórkach roślinnych, który został z nich wyciśnięty. To on zawiera najwięcej związków niezbędnych naszemu organizmowi i dlatego jest tak dobrze przyswajalny.

Świeże soki z warzyw i owoców dostarczają niezbędnych i łatwo przyswajalnych minerałów, witamin, enzymów, niezbędnych kwasów tłuszczowych, węglowodanów, białek i wiele innych związków. Odpowiednio wyciśnięte, stanowią najlepszy żywy pokarm, jaki możemy dostarczyć naszemu organizmowi. Regularne spożywanie świeżych, wyciśniętych soków pozwala na szybką regenerację organizmu i jego powrót do równowagi. Picie surowych soków z warzyw i owoców sprawia, że substancje aktywne biologicznie są szybko i w całości przyswajane przez organizm. Ponadto nasz organizm podczas trawienia zużywa wtedy znacznie mniej energii, niż podczas trawienia pokarmu po obróbce cieplnej, co jest szczególnie cenne podczas odżywiania czy leczenia chorób. 


Barwniki są dobre!

Bioflawonoidy to naturalnie występujące substancje, które nadają zabarwienie roślinom, a przede wszystkim ich owocom. Owoce i warzywa są ważnym źródłem bioflawonoidów, np sok z buraka, sok z camu camu. Bioflawonoidy chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, powstających w organizmach w czasie zachodzących w nich procesów utleniania. Są one również ważne podczas przeziębienia i grypy, jak i chorób przewlekłych i cywilizacyjnych - takich jak miażdżyca i choroby serca, a nawet nowotworów.

Witamina C

W wielu owocach i warzywach można znaleźć ogromne pokłady witaminy C i wbrew pozorom nie są to cytryny czy pomarańcze. Np. jeden owoc aceroli ma tyle witaminy C co kilogram cytryn! Acerola zawiera również spore ilości bioflawonoidów, które wzmacniają naczynia włosowate i zapobiegają degradacji płytek krwi. 

Beta-karoten i witamina A

Niektóre owoce i warzywa zawierają beta-karoten, który przekształca się w witaminę A, która wspomaga ostrość widzenia, pomaga utrzymać prawidłowy metabolizm żelaza oraz wpływa na stan skóry i błon śluzowych. Picie soku z jeżyn czy też z borówki amerykańskiej, które są źródłem m.in. witaminy A pomaga zatem utrzymać prawidłowe widzenia. Zawierają one również antocyjany, które wpływają na krążenie krwi oraz chronią naczynia krwionośne przed uszkodzeniem, a jedną z najbardziej unaczynionych tkanek jest przecież siatkówka oka! Mango cechuje się też dużą zawartością beta-karotenu, którego innym działaniem jest ochrona przed szkodliwym działaniem promieni UV.

Witamina płodności

Witamina E, czyli witamina młodości i płodności posiada przede wszystkim właściwości antyoksydacyjne, zapobiegając uszkodzeniom błony komórkowej komórek, wywołanym przez wolne rodniki. Ponadto hamuje utlenianie cholesterolu LDL, reguluje poziom glukozy we krwi oraz wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Dieta bogata w witaminę E zapobiega wadom cewy nerwowej płodu oraz warunkuje prawidłowy przebieg ciąży. Z kolei brak witaminy E przyczynia się do zaburzeń płodności u mężczyzn. Można ją znaleźć w soku ze szpinaku czy też w soku z acai.

Więcej dobroci

Soki owocowe są dobrym źródłem minerałów takich jak: żelazo, miedź, potas, sód, jod, magnez, które występują w postaci przyswajalnej przez organizm. Minerały te mają znaczny wpływ na zdrowie naszego organizmu. Żelazo, miedź uczestniczą w produkcji krwinek. Oprócz tego, miedź podobnie jak mangan bierze udział w tworzeniu kolagenu i kości. Z kolei jod jest bardzo ważnym pierwiastkiem od którego zależy prawidłowe funkcjonowanie tarczycy oraz hormonu wzrostu. Magnez odpowiada za pracę mięśni i wspiera budowę kości, ale wpływa również na funkcjonowanie układu nerwowego. Możesz je znaleźć w soku z aloesu czy z jarmużu lub pokrzywy.