Troska o organizm i jego odporność to najlepszy sposób ochrony przed przeziębieniami i innymi groźnymi chorobami. Nie jest to wcale trudne. Wystarczy pamiętać o unikaniu hałasu i stresu, odpowiedniej dawce snu, odrobinie ruchu, choćby spacerach, i o włączeniu do diety zbawiennych dla zdrowia witamin i mikroelementów.

Na stan naszej odporności pracujemy już od wczesnego dzieciństwa. Należy zatem dbać o siebie świadomie, aby układ immunologiczny mógł chronić skutecznie przed chorobami całe życie. Prawidłowa praca układu odpornościowego jest niezbędna aby zachować zdrowie. Wpływa ona na efekty leczenia w przypadku choroby, nawet przy zastosowaniu farmakoterapii chemicznej.  

Zgodnie z teoriami tradycyjnej medycyny chińskiej jesienią rządzi żywioł metalu i jest to czas ekstremalnej suchości, przeciwstawianej wilgotnym dniom lata. Stanowi to szczególne wyzwanie dla naszego sytemu odpornościowego - w tym okresie nasz układ odpornościowy jest osłabiony, co zwiększa naszą podatność na infekcje wirusowe czy bakteryjne.  

Dietetycy zalecają odżywianie się zgodne z naturalnym rytmem pór roku. Jesienne owoce i warzywa takie jak cukinie, dynie i jabłka są teraz najświeższe, bogate w witaminę C, beta-karoten i inne składniki odżywcze potrzebne naszym organizmom jesienią. Również brokuły i brukselka dostarczają całego szeregu witamin i minerałów pomagających wzmocnić system immunologiczny. Spożywanie owoców i warzyw rosnących o tej porze roku doskonale przeciwdziała przeziębieniom i wirusom.

Na liście najskuteczniej wspomagających organizm substancji pierwsze miejsce zajmuje witamina C. Warto więc zajadać się cytrusami, warzywami i popijać pozbawione konserwantów soki owocowe, np.: AloeVital sok z aloesu 500 ml, MalinaVital sok z malin 500 ml, GranatVital sok z granata 500 ml. Dietę możemy również uzupełnić w witaminę C stosując preparaty, które ją zawierają, np.: RutiMax Ce 30 tabletek, Revitaben Mussy Witamina C 1000 mg 20 tabletek musujących, Rutyna + witamina C 120 tabletek, Rutinoscorbin 90 tabletek.

Wspomagająco na układ odpornościowy działa też cynk. Naturalnymi źródłami tego pierwiastka są drób, cielęcinę, młodą wołowinę i królika, ale też otręby pszenne, pestki dyni i słonecznika, orzechy, mak i owoce morza. Powinniśmy sięgać również po czosnek, cebulę, zielone warzywach i żółtka jaj, w których znajdziemy sporo cynku. Suplementami diety zawierającymi cynk są:

Kolejne na liście są kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, które znajdziemy oczywiście w rybach. Zawierają je jednak również oleje z nasion słonecznika czy rzepaku oraz siemię lniane. Dużą dawkę kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 zawierają preparaty: Tran 30 kapsułek, Tran VITAMEX 120 kapsułek, Tran Islandzki LYSI o smaku miętowym 240 ml, Tran Moller`s Norweski cytrynowy 250 ml.

Nie wszyscy wiedzą, że olej z kryla - małego skorupiaka żyjącego w najczystszych wodach Antarktyki jest wyjątkowo łatwo przyswajalnym źródłem Omega-3. Omega-3 w oleju z kryla mają taką samą budowę jak błony komórkowe otaczające komórki naszego organizmu. Dlatego są przez nie łatwo rozpoznawane i przyswajane. Dodatkowo olej z kryla miesza się z wodą, a oleje z ryb unoszą się na jej powierzchni. Tak samo dzieje się w naszym żołądku – olej z kryla łatwiej się wchłania i nie zalega w żołądku. Preparatami zawierającymi wymieniony olej są MegaRed Extra Strong OMEGA-3 KRILL OIL 20 kapsułek i MegaRed Omega-3 Krill Oil 60 kapsułek.

We wspomagającej odporność diecie nie może zabraknąć rosołu, który już za czasów naszych babć potrafił zdziałać cuda oraz odpowiedniej ilości napojów. Część z niezbędnych płynów możemy zamienić na ziołowe herbatki, na przykład z malinami, aloesem, melisą, imbirem czy cynamonem. Owoce wchodzące w skład herbaty są naturalnym, bogatym źródłem witamin: C, A, B2, PP, soli mineralnych i mikroelementów. Ze względu na zdrowotne właściwości herbata jest pomocna przy przeziębieniach i grypie.

Warto też pamiętać o głównym wrogu odporności, czyli cukrze, który znacznie ją obniża.

Za produkty zwalczające objawy przeziębienia i grypy tradycyjnie uważa się pory, cebule i czosnek - będące warzywami z tej samej rodziny. Medycyna naturalna od stuleci zaleca też spożywanie sezonowych owoców leśnych i jagód, co do których sądzi się, że zawierają aktywne składniki wspomagające walkę z bakteriami chorobotwórczymi. Przeprowadzone niedawno badanie wykazało, że uzupełnianie diety owocami czarnego bzu obniża zachorowalność na przeziębienia i grypę.

Zdrowa dieta to podstawa, jeśli jednak szukamy suplementów zawierających składniki wspomagające pracę układu odpornościowego powinniśmy zwrócić uwagę na: Biovital Zdrowie tonik 1000 ml, SOLGAR olejek czosnkowy świeży 1 mg 100 kapsułek.

Nie zapominajmy również o wspomaganiu odporności naszych dzieci. Pomocne okażą się: Vibovit Literki żelki o smaku owocowym 50 szt., Vibovit Aquażelki o smaku owocowym 50 szt., SOLGAR Kanguwity witaminy i minerały o smaku jagodowym 60 pastylek.