Serce utrzymuje ciągłe krążenie krwi w organizmie, realizuje dostawę niezbędnych zapasów do komórek, narządów i tkanek. Zapewnia dopływ strumienia bogatej w tlen i składniki odżywcze krwi do wszystkich narządów; uderza ok. 38 milionów razy w ciągu roku – ale zwykle nie zwracamy na to uwagi.
Dopiero, gdy zaczyna szwankować, zaczynamy się nim interesować. Dodatkowo wraz z wiekiem nasze serce jak i układ krążenia ulegają pewnym zmianom: tętnice stają się grubsze i sztywniejsze, mięsień sercowy lekko maleje, serce bije trochę wolniej, objętość krwi zmniejsza się, a ciśnienie zaczyna skakać.
Wrogowie serca to przede wszystkim - otyłość, palenie, stres, cukrzyca, wysoki cholesterol, wysokie ciśnienie krwi. Mogą one prowadzić problemów z krążeniem – niewydolności, udaru, zawału serca.
Co nam może pomoc w utrzymaniu dobrej kondycji tego organu?
Przede wszystkim ruch-ćwiczenia fizyczne, spożywanie dużej ilości warzyw i owoców, unikanie alkoholu, zminimalizowanie stresu, unikanie nadmiernego spożycia soli, unikanie tłuszczów nasyconych (pełnotłuste produkty nabiałowe, tłuste mięso).
Kluczowym wskaźnikiem zdrowia jest nasze ciśnienie krwi, pokazuje ono, jak mocno strumień krwi naciska na ścianki tętnic, gdy serce pompuje krew do różnych części organizmu. Zbyt mały nacisk powoduje uczucie osłabienia i zmęczenia, natomiast zbyt duży nacisk przez dłuższy czas może uszkodzić serce i naczynia krwionośne.
Dobrą wiadomością jest to, że oprócz odpowiedniego trybu życia, przyjmowania odpowiednich leków możemy sami monitorować i skontrolować nasze ciśnienie krwi i w zależności od wyniku podjąć dodatkowe działania. Co w takim razie nam dopomoże w powyższych czynnościach? Ciśnieniomierz - urządzenie do domowego pomiaru ciśnienia krwi. Te najlepsze są zautomatyzowane, nie wymagające skomplikowanej obsługi. Należy jednak pamiętać, by dobrać właściwy typ mankietu, w zależności od rozmiaru naszego ramienia (w aptece fachowy personel pomoże w doborze odpowiedniego aparatu). Pomiaru powinniśmy dokonywać 2 razy dziennie,w spokoju i w pozycji siedzącej. Wynik ciśnienia krwi składa się z dwóch pomiarów: skurczowego, mierzonego wtedy, gdy serce uderza i wypompowuje krew, oraz rozkurczowego, jego wartość jest podawana w chwili, gdy serce napełnia się krwią między uderzeniami. Oba są mierzone w milimetrach słupka rtęci. Wynik 120/80 mmHg to tzw. wynik optymalny lub zdrowy. Takie urządzenie to element kontroli naszego zdrowia. Warto wybrać sprzęt wysokiej jakości, np. marki OMRON.
Ważnym elementem dla naszego organizmu jest odpowiednia dieta, która ma niesamowity wpływ na układ krążenia i serce.
Przede wszystkim kwasy tłuszczowe Omega (3,6,9) – chroniące nas przed chorobami krążenia, walczą z chorobami serca i cukrzycą, dodatkowo poprawiają wydajność psychiczną i pamięć, chroniąc jednocześnie przed spadkiem funkcji poznawczych i depresją (znajdziemy je w wielu preparatach aptecznych, np. w produkcie Novocardia). Omega-3 i Omega-6 to dwa rodzaje wielonienasyconych tłuszczów znanych jako "dobre" lub "niezbędne" tłuszcze. Zarówno kwasy Omega-3 i Omega-6 muszą być dostarczane z pokarmem, bowiem nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować ich sam. Pomagają w zachowaniu zdrowia serca i naczyń krwionośnych (układ krążenia) poprzez utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu. Dzięki nim tętnice pozostają drożne, a wszystkie elementy układu sercowo-naczyniowego działają sprawnie. Kwasy Omega obniżają także poziom „złego cholesterolu”(LDH) jak również poziom trójglicerydów we krwi. Te właściwości pomagają chronić nasze żyły i tętnice przed miażdżycą oraz zmniejszyć ryzyko wystąpienia różnych chorób układu krążenia ( nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa). Dlatego też spożywając kwasy omega, chronimy serce przed zawałem i zapewniamy mu prawidłowe funkcjonowanie.