Żylaki na nogach to problem wielu Polek. Badania pokazują, że aż 72% kobiet w naszym kraju skarży się na częste lub sporadyczne dolegliwości związane z niewydolnością żył kończyn dolnych, w tym żylaki. Należy podkreślić, że takie problemy nasilają się z wiekiem.

Przyczyny występowania przewlekłej niewydolności żylnej i żylaków.
Pierwsze dolegliwości związane z niewydolnością żylną zdają się nie być nadmiernie dokuczliwe, chociażby ze względu na to, że szybko mijają, kiedy odpoczywamy. Jednak wszelkie zmiany, jakie z upływem czasu możemy zaobserwować na naszych nogach wywołują niepokój. Nie tylko ze względów zdrowotnych, ale także estetycznych. Hemoroidy, rozległe „pajączki”, czy żylaki często wpędzają kobiety w kompleksy. Warto więc zastanowić się, skąd biorą się te przykre dla nas dolegliwości.
Niektóre czynniki ryzyka powstawania żylaków i przewlekłej niewydolności żylnej:

  • Skłonność o podłożu genetycznym – obserwuje się znacznie wyższą zachorowalność u osób, których najbliżsi krewni cierpieli na te schorzenia
  • Wiek – prawdopodobieństwo wystąpienia zarówno przewlekłej niewydolności żylnej, jak i żylaków wzrasta wraz z wiekiem. Związane jest to m.in. z włóknieniem i osłabieniem żył, które szybciej się rozszerzają
  • Nadwaga i otyłość znacznie podnosi prawdopodobieństwo wystąpienia żylaków, ze względu na ogólny negatywny wpływ na zaburzenia krążenia oraz zwiększone obciążenie dla kończyn dolnych
  • Płeć – znacznie częściej żylaki powstają u kobiet niż u mężczyzn
  • Wzrost – żylaki częściej występują u osób wysokich
  • Siedząca bądź stojąca praca w bezpośredni sposób prowadzi do zastoju krwi w żyłach kończyn dolnych, tym samym do wzrostu ciśnienia żylnego
  • Palenie papierosów bardzo negatywnie wpływa na stan naczyń krwionośnych ogólnie.
  • Leczenie hormonalne, w tym także przyjmowanie tabletek antykoncepcyjnych podnosi ryzyko wystąpienia żylaków
  • Brak aktywności fizycznej, który może być związany zarówno ze statyczną pracą w pozycji siedzącej lub stojącej, jak również generalnie siedzącym trybem życia pozbawionym chociaż podstawowej dawki ruchu uniemożliwia prawidłowy przepływ krwi żylnej w nogach
  • Nieprawidłowa dieta, która jest uboga w witaminy i składniki mineralne (m.in. wapń, magnez, sód, potas czy żelazo) może mieć bardzo niekorzystny wpływ na cały organizm, w tym również na układ krążenia. Szczególnie niebezpieczne jest nadużywanie soli, która wpływa na zatrzymanie wody w organizmie i podnoszenie ciśnienia krwi
  • Ciąża i poród – choć znacznie podnoszą ryzyko występowania niewydolności żylnej i żylaków, co związane jest zarówno ze spadkiem wydolności krążenia, jak również różnymi uciskami powstającymi wraz z różnymi zmianami w budowie ciała kobiety, to jeśli powstają zazwyczaj ustępują w krótkim czasie po zakończeniu ciąży. Zwiększają jednak prawdopodobieństwo wystąpienia żylaków w starszym wieku
  • Przewlekłe zaparcia mogą prowadzić do zwiększonego ciśnienia w żyłach na skutek utrudnionego odpływu
  • Niewygodne obuwie nadmiernie uciskające stopę lub okolice kostki, czy zbyt wysoki obcas bardzo niekorzystnie wpływają na swobodny przepływ krwi żylnej

W jaki sposób możemy zadbać o nasze nogi?
Choć nie mamy wpływu na nasze indywidualne predyspozycje związane z przewlekłą niewydolnością żylną, czy żylakami, to warto jednak, hołdując znanej zasadzie: „lepiej zapobiegać niż leczyć”, dbać o nogi zanim pojawią się niepokojące objawy. Wyjątkową uwagę powinny tu zwrócić osoby szczególnie zagrożone wystąpieniem choroby (np. prowadzące siedzący tryb życia, czy wykonujące duży wysiłek statyczny).
Co możesz zrobić dla swoich nóg?

  • Zadbaj o odpowiednią ilość ruchu - kiedy twoja praca wymaga wielogodzinnego siedzenia, bądź stania niemalże w jednym miejscu, znajdź w ciągu dnia chociaż 30 min na aktywność fizyczną. Może to być spacer, jazda na rowerze, marsz do pracy czy bieganie. Ważne, żeby dobrze rozruszać nogi, co uruchomi tzw. „pompę mięśniową”, która pobudzi krążenie żylne. Również w trakcie pracy warto zrobić sobie krótkie przerwy na odrobinę relaksu dla nóg. Siedząc możesz zataczać kręgi stopami, czy na przemian unosić do góry palce i pięty, napinać mięśnie i przede wszystkim unikać siedzenia z nogą założoną na nogę.
  • Odpowiednio się odżywiaj - zbilansowana dieta bogata w witaminy i minerały pomoże Ci się ustrzec przed niejedną chorobą, nie tylko tymi związanymi z układem krążenia. Szukaj produktów bogatych w wapń i magnez, a także witaminę C i flawonoidy - przeciwutleniacze, które biorą udział w regeneracji kolagenu budującego naczynia krwionośne. Unikaj też soli, która niepotrzebnie podnosi ciśnienie krwi w naczyniach.
  • Dbaj o właściwe nawodnienie organizmu - szczególnie w lecie zwracaj uwagę na ilość przyjmowanych płynów. Odwodnienie organizmu może skutkować wieloma dolegliwościami, w tym kurczami łydek, w których zaburzony jest przepływ krwi żylnej. Dodatkowo niedobór wody w organizmie, tak samo jak niska zawartość błonnika w pokarmie mogą prowadzić do zaparć, co z kolei może wywoływać ucisk brzuszny i utrudniony przepływ krwi.
  • Noś wygodne obuwie - chociaż nogi w szpilkach prezentują się niezwykle seksownie, to pamiętaj, że nie jest to obuwie na co dzień. Do pracy, czy na spacer lepiej wybierz buty na stabilnym, szerokim obcasie, o wysokości od 2 do 5 cm. Łydka w takim obuwiu pracuje najlepiej.
  • Nie pal papierosów - składniki dymu papierosowego osłabiają naczynia krwionośne, co sprawia że tracą elastyczność, a w efekcie stają się podatne na tworzenie się żylaków.
  • Ubieraj się wygodnie - staraj się wybierać stroje luźne, nie uciskające nadmiernie newralgicznych punktów przepływu krwi tj. zgięcia kolan, pachwiny , biodra, czy talia. Choć obcisłe ubrania często w piękny sposób eksponują atuty sylwetki, to jednak nie daj się zwariować. Do pracy, po domu, czy na spacer wybierz luźniejsze spodnie, lub spódnicę.
  • Zapewnij nogom relaks - codzienna chwila odpoczynku w pozycji amerykańskiej, czyli z nogami opartymi wysoko np. na poduszce, lub stole, powyżej linii talii poprawi krążenie i wzmocni twoje nogi. Poza tym zapewni Ci przyjemne odprężenie. Można również stosować suplement diety Cyclovena, który przynosi ulgę i uczucie lekkości nóg a przy tym wspiera krążenie żylne oraz pomaga zmniejszyć obrzęk.
  • Unikaj gorących kąpieli i sauny - szczególnie w przypadku, kiedy już zauważyłaś pierwsze objawy zmian naczyniowych, wysoka temperatura może być dla Twoich nóg dodatkowym obciążeniem. Naczynia krwionośne pod wpływem wysokiej temperatury poszerzają się. Jeśli chcesz poprawić krążenie lepiej zastosuj na przemian ciepłą i zimną kąpiel lub prysznic, która działa tonizująco na naczynia.
  • Wybierz spacer zamiast samochodu - jeśli ciężko jest Ci wygospodarować trochę czasu na ruch, to zamiast jechać do pracy, czy na zakupy samochodem, lepiej przejdź się na pieszo. Pobudzi to krążenie w nogach i będzie zapobiegać zastojowi krwi w żyłach. W leczeniu wspomagającym w chorobach żył powierzchownych takich, jak zapalenia żył, zakrzepowym zapaleniu żył, żylakach kończyn dolnych; krwiakach podskórnych, stłuczeniach, obrzękach możemy również stosować żel Lioton 1000.
  • Stosuj flebotropowe preparaty wzmacniające naczynia krwionośne - szczególnie w sytuacji kiedy obserwujesz już pierwsze objawy niewydolności żylnej kończyn dolnych możesz sięgnąć po preparaty np. z rutyną, diosminą, wyciągiem z kasztanowca, czy hesperydyną. Terapia taka nie leczy choroby, jednak przynosi sporą ulgę głównie w przypadku uczucia zmęczenia nóg. Przykładowe preparaty zawierające diosminę, dostępne w aptekach bez recepty to Aflavic 30 tabletek, Diosminex Max 60 tabletek.