Napięcie nerwowe o różnym natężeniu towarzyszy nam w codziennym życiu. Każdy z nas ma określone sytuacje, w których denerwuje się nieco bardziej.
Większość z nam mniej lub bardziej świadomie nauczyła się radzić sobie z nerwami. To normalne, że od czasu do czasu czujemy dyskomfort związany ze stresem. Nie wolno natomiast dopuścić, aby nasze problemy powodowały stres zbyt intensywny lub długotrwały.

Rozmowa - wsparcie ze strony innych ludzi to podstawa. Szczere rozmowy z rodziną i przyjaciółmi, nawet jeśli nie prowadzą bezpośrednio do rozwiązania problemu, zwiększają komfort psychiczny. Gdy podzielimy się z kimś swoim problemem, nie tylko możemy usłyszeć dobrą radę lub słowa pocieszenia - zyskujemy także poczucie, że nie powinniśmy szczególnie wstydzić się tego, że się denerwujemy.

Aktywność fizyczna - uprawianie sportu sprzyja poprawie kondycji fizycznej, ale też doskonale działa na samopoczucie. Kiedy jesteśmy w dobrej formie, rzadziej popadamy w zly nastrój, a także dużo lepiej znosimy negatywny wpływ stresu na nasz organizm.

Praca - może być zarówno doskonałą receptą na rozładowanie stresu, jak i jego głównym źródłem. Pozytywny wpływ pracy na walkę ze stresem polega na możliwości samorealizacji oraz na funkcjonowaniu wśród innych ludzi. Ryzyko związane z pracą (poza możliwością bezpośredniego występowania stresorów w ciągu dnia pracy) w kontekście walki ze stresem zwiąże się głównie z ryzykiem możliwości uzależnienia (pracoholizmu), kiedy praca staje się azylem od naszych problemów.

Hobby - odpowiednie hobby, pasja, różnego rodzaju zainteresowania dodają naszemu życiu kolorytu, dają siłę do działania, a czasem nawet stają się głównym motorem napędowym naszych działań. Z zasady hobby to doskonały sposób na stres - z jednym zastrzeżeniem - zaangażowanie w hobby nigdy nie powinno zagrażać innym sferom życia. Po prostu, nawet najwspanialszych zainteresowań nie powinniśmy rozwijać kosztem rodziny, pracy itd.

Ziołolecznictwo - doraźnie, w sytuacjach, kiedy spodziewamy się sytuacji stresogennych, możemy skorzystać z dostępnych bez recepty łagodnych uspokajających leków ziołowych. Herbatka z melisy czy tabletki z szyszki chmielu raczej nie zaszkodzą (przed zastosowaniem koniecznie trzeba przeczytać ulotkę). Warto tylko pamiętać, że nawet od tego rodzaju delikatnych specyfików można się uzależnić psychicznie.

Inne - każdy z nas, dzięki własnemu doświadczeniu w sytuacjach stresowych, ma własne, mniej lub bardziej skuteczne metody pozwalające trzymać nerwy na wodzy. Korzystajmy z nich bez skrępowania, jeśli rzeczywiście są pomocne. Niejedną osobę uratowały różnego rodzaju dziwaczne "artefakty" lub "amulety", takie jak: szczęśliwa maskotka czy pożyczony długopis na egzaminie. Wiele osób chwali sobie techniki relaksacyjne, medytacje czy modlitwę. Pamietajmy, że stres bardzo często jest reakcją nieracjonalną. Sposoby walki z nim także nie zawsze muszą opierać się na żelaznej logice.