Hormony mają ogromne znaczenie dla naszego zdrowia. Wszelkie ich wahania w organizmie zawsze odbiją się na naszym funkcjonowaniu.

Mają także duży wpływ na wygląd skóry, przez cały cykl życia człowieka. Inaczej oddziałują na naszą skórę w okresie dojrzewania, inaczej np. podczas menopauzy.


Ilość hormonów wytwarzanych w ciele kobiety podczas menopauzy zaczyna spadać. Powoduje to wiele nieprzyjemnych objawów. Niestety jednym z nich jest także pogorszenie kondycji skóry twarzy i ciała.

5 objawów menopauzy widocznych na skórze:

  1. Przyspiesza się starzenie skóry – po menopauzie ilość kolagenu spada nawet o 35%, przez co skóra wiotczeje, pojawiają się głębokie zmarszczki, skóra traci sprężystość i elastyczność.

  2. Skóra jest przesuszona – maleje ilość kwasu hialuronowego, który odpowiada za nawilżenie skóry, kwas hialuronowy posiada bowiem dużą zdolność wiązania wody.

  3. Spada poziom estrogenu – to chyba najbardziej rozpoznawalny żeński hormon, pobudza proces regeneracji i odnowy skóry, hamuje obumieranie naskórka, stymuluje syntezę kolagenu przez co zmniejsza wiotkość skóry, wpływa też na produkcję kwasu hialuronowego, który jak już wcześniej wspominaliśmy odpowiada za stopień nawilżenia skóry.

  4. Rumień – uderzenia gorąca są bardzo rozpoznawalnym objawem menopauzy, odbija się to także na skórze – może pojawić się zaczerwienienie, rumień a nawet trądzik różowaty.

  5. Nadmierne rogowacenie i pękanie skóry stóp.


Co poradzić?

Trzeba otoczyć siebie specjalną troską, zwrócić uwagę na swoje potrzeby i poprawę samopoczucia. Do codziennej pielęgnacji warto włączyć kosmetyki zawierające składniki działające przeciwzmarszczkowo: kwas hialuronowy, retinol, kwas glikolowy, DMAE.

Można zwrócić uwagę na to, żeby nasza dieta obfitowała w fitoestrogeny. Trzy podstawowe grupy fitoestrogenów to: izoflawony, lignany i kumestany.


Znajdują się one w różnych roślinach:


Izoflawony - są przede wszystkim w soi, ale też w soczewicy, grochu włoskim, fasoli i bobie oraz w chmielu. Obfitują w nie zboża: pszenica, jęczmień, żyto.

Lignany- zawierają je oleje z nasion (zwłaszcza lniany), ale można je też znaleźć w nasionach słonecznika, siemieniu lnianym, czosnku, cebuli, wiśniach, gruszkach, jabłkach oraz w... piwie chmielowym i czerwonym winie.

Kumestany - nie stanowią istotnego składnika naszej diety. Bardzo dużo jest ich w czerwonej koniczynie, nieco mniej w nasionach słonecznika i kiełkach soi.

[Źródło: http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/choroby-kobiece/fitoestrogeny-roslinne-hormony_33585.html]


Można także stosować suplementy diety z fitoestragonami. A już na pewno powinniśmy suplementować swoją dietę witaminami i minerałami. Można oczywiście rozważyć hormonalną terapię zastępczą ale w tym przypadku najlepszą decyzję podejmie lekarz.

Pamiętajmy, że na nasze zdrowie i samopoczucie ma także wpływ odżywianie, ruch, odpoczynek i przebywanie na świeżym powietrzu.